Sok jabłkowy: korzyści i szkody dla organizmu

Sok jabłkowy: korzyści i szkody

Znany od dzieciństwa, ulubiony napój wielu – sok jabłkowy! Chyba trudno wymyślić coś bardziej przystępnego i prostszego. Ten napój jest pyszny. Odświeża i dodaje energii. Dla wielu korzyści płynące z soku jabłkowego dla organizmu są oczywiste. A jednak, spożywając taki napój regularnie, warto zastanowić się nad tym, czy sok jabłkowy rzeczywiście jest dla Ciebie dobry. Przeprowadziliśmy również małą analizę korzyści i szkód naturalnego świeżego jabłka. Szczegóły w tym artykule.

Sok jabłkowy: korzyści i szkody dla organizmu

Najpierw zdecydujmy, o którym soku warto porozmawiać? Tylko o naturalnym, świeżo wyciśniętym napoju ze świeżych, dojrzałych jabłek! Wszystko inne to nie soki. I nie ma sensu oczekiwać od nich wielkich korzyści.

Korzyści płynące z soku jabłkowego wynikają z jego składu. Wyciskając miąższ dojrzałych owoców, zachowujemy w całości prawie wszystkie witaminy i minerały. A użyteczne substancje w postaci soku są wchłaniane szybciej i pełniej.

Sok jabłkowy zawiera:

  • witaminy z grupy „B”;
  • witaminy „A”, „C”, „E”, „PP”, „H”;
  • pektyna;
  • celuloza;
  • skrobia;
  • minerały (chlor, żelazo, mangan, potas, wapń, fosfor, fluor, miedź, cynk, kobalt, jod).

Na 100 gramów produktu:

Całkowita ilość kalorii to 48 Kcal.

Ilościowa zawartość witamin i innych przydatnych mikroelementów zmienia się w zależności od odmiany, stopnia dojrzałości i świeżości owoców. Ważna jest również wersja soku, którą postanowiono przygotować. Możesz zrobić sok z miąższu lub możesz wybrać zwykły, dobrze odcedzony świeży sok. Zaleca się pić tylko świeży sok, bez obróbki cieplnej i innych wpływów. Nie jest przechowywany przez długi czas, ale tylko taki napój zachowuje wszystkie zalety.

Sok jabłkowy: korzyści dla organizmu

Jak taki produkt może być dobry dla ludzkiego organizmu? Ze względu na wysoką zawartość witamin i substancji bioaktywnych napój ten ma działanie wzmacniające i ogólnoprofilaktyczne na różne układy narządów. Możliwe jest stosowanie soku ze świeżych jabłek do leczenia chorób, ale tylko w ramach kompleksowego kursu terapeutycznego jako adiuwanta. Ogólnie przyjmuje się, że naturalny napój uzyskany przez wyciskanie ze świeżych, dojrzałych jabłek daje efekt kumulacji.

Jeśli regularnie pijesz sok jabłkowy , przestrzegając zalecanych norm, zapewnisz sobie dobrą pielęgnację ciała.

Ten napój:

  • uzupełnia zapasy żelaza i zapobiega rozwojowi anemii;
  • wzmacnia tkanki kostne i chrzęstne dzięki wysokiej zawartości pektyn;
  • tworzy niezawodną ochronę przed wirusami i bakteriami, ponieważ zawiera kwas askorbinowy;
  • ma łagodne działanie przeciwzapalne dzięki zawartości witaminy „C”;
  • odmładza, ponieważ zawiera witaminy „A” i „E”, a także minerały przydatne w walce z procesami starzenia;
  • to prosta, ale skuteczna profilaktyka sezonowego niedoboru witamin;
  • jest uważany za skuteczny i użyteczny produkt do żywienia dietetycznego;
  • rozwesela, nasyca energią życiową, likwiduje bluesa.

Picie naturalnego soku jabłkowego jest przydatne do trawienia i zapobiegania zakaźnym zmianom błony śluzowej jelit i przewodu pokarmowego. Przy pomocy naturalnego napoju jabłkowego łatwo wesprzeć układ odpornościowy w okresie sezonowych infekcji i przeziębień. Szklanka soku jabłkowego orzeźwia, zaspokaja głód, ładuje pozytywem. To naprawdę pyszne!

Korzyści płynące z soku jabłkowego dla mężczyzn i kobiet

Mężczyźni i kobiety docenią zalety tego napoju. Rzeczywiście, sok zawiera ogromną ilość witamin i minerałów, które pomogą zachować młodość, zdrowie i urodę.

Dla kobiet

Uważa się, że picie naturalnego świeżego jabłka jest przydatne dla kobiet w okresie zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Objawy tego stanu są łagodzone przez nasycanie organizmu żelazem i cukrami owocowymi. Witamina C ma łagodne działanie przeciwbólowe, łagodzi drażliwość. Smak samego napoju poprawia nastrój. Z tych samych powodów picie naturalnego soku jabłkowego jest przydatne dla kobiet w okresie przedmenopauzalnym, a także tych, które weszły już w fazę menopauzy. W czasie ciąży napój ten pomaga złagodzić problemy z trawieniem i stolcem. Również naturalny sok jabłkowy nasyca organizm przyszłej mamy mikroelementami niezbędnymi do budowy zdrowego ciała dziecka.

Dla mężczyzn

Korzyści płynące z napoju dla mężczyzn są oczywiste. Zawarte w soku witaminy i minerały przyczyniają się do utrzymania organizmu, tworzą trwałą obronę przed stresem i zmęczeniem. Sok jabłkowy jest również przydatny do przywracania, utrzymywania potencji. Jabłka – naturalna ochrona naczyń krwionośnych i mięśnia sercowego. Naturalny sok jabłkowy wspomaga pracę mózgu. Fresh jest przydatny dla wysportowanych i aktywnych mężczyzn.

Czy sok jest dobry dla dzieci?

Naturalny sok jabłkowy jest zalecanym pierwszym pokarmem dla niemowląt. Ten napój jest uważany za najbardziej nieszkodliwy dla delikatnego ciała dziecka. Sok z zielonego jabłka podaje się okruchom do pierwszego roku życia. Przede wszystkim zapytaj pediatrę, czy dziecko może pić sok jabłkowy. Zwykle przy braku przeciwwskazań zaleca się wprowadzenie tego napoju do diety dziecka od 4-6 miesiąca życia. Odbywa się to stopniowo i z najwyższą ostrożnością. Rzeczywiście, oprócz oczywistych korzyści i pozytywnego wpływu na organizm, sok jabłkowy może również wyrządzić szkody.

Aby nie doznać negatywnych doświadczeń związanych z piciem soku jabłkowego, ważne jest, aby zapoznać się z przeciwwskazaniami!

Szkoda soku jabłkowego dla dzieci i dorosłych

Jabłka są uważane za najbardziej hipoalergiczne i bezpieczne dla zdrowia owoce. A jednak nie wszyscy i nie zawsze mogą pić sok jabłkowy.

Wyróżnia się następujące przeciwwskazania:

  • zwiększona kwasowość;
  • wrzód trawienny i zapalenie żołądka;
  • zapalenie trzustki;
  • cukrzyca (z ostrożnością);
  • indywidualna nietolerancja produktu;
  • zaburzenie jelitowe o charakterze zakaźnym;
  • zatrucie;
  • zaostrzenie alergii pokarmowych.

W przypadku wszelkich chorób przewlekłych lub ostrych stanów patologicznych konieczna jest konsultacja specjalistyczna.

W niektórych przypadkach sok jabłkowy może wywołać rozwój następujących niepożądanych reakcji organizmu:

  • wzdęcia, wzdęcia;
  • zdenerwowany stolec (biegunka, zaparcia);
  • pokrzywka, obrzęk alergiczny;
  • zapalenie błony śluzowej przewodu pokarmowego;
  • podwyższony poziom cukru we krwi;
  • nudności wymioty.

Takie reakcje są możliwe tylko w przypadku indywidualnych cech organizmu i charakterystycznego stanu zdrowia. Dlatego wybierając dla siebie nawet najbardziej przydatny i poprawny produkt z punktu widzenia zasad zdrowego odżywiania, warto stosować go z umiarem i uwzględniając przeciwwskazania.

Jak pić sok jabłkowy

Zwykle zaczynamy próbować tego produktu w dzieciństwie. Po raz pierwszy próbują odrobiny naturalnego soku z jabłek. Dopuszczalna objętość produktu dla najmniejszych (od 6 do 12 miesięcy) nie przekracza jednorazowo ½-1 łyżeczki. Ilość wypijanego soku dla dziecka jest stopniowo zwiększana, uważnie obserwując reakcję organizmu. Jeśli trawienie dziecka nie jest zaburzone i nie ma reakcji alergicznych, to stopniowo możesz pozwolić dziecku pić więcej soku.

Zalecane normy dla dzieci i dorosłych:

  • dzieci od 6 miesięcy do 2 lat – 20-30 gramów dziennie;
  • małe dzieci w wieku od 2 do 7 lat – ½ – 2/3 szklanek dziennie;
  • dzieci w wieku 7 lat i starsze – 1-2 szklanki dziennie;
  • dorośli – do 1 litra dziennie.

Sok jabłkowy można pić w czystej postaci. Małe dzieci i dorośli z problemami żołądkowo-jelitowymi można rozcieńczyć czystą wodą pitną w proporcji 1:1 lub 1:2. To samo zalecenie dotyczy osób z wrażliwymi jelitami. Jeśli po wypiciu szklanki soku poczujesz ociężałość w żołądku, następnym razem rozcieńcz ją wodą i nigdy nie przekraczaj normy!

Istnieje kilka zasad rozsądnego używania świeżych soków (w tym jabłkowych):

1. Zawsze pij tylko świeżo przygotowany sok! Świeże nie są przechowywane w lodówce i nie są zbierane do wykorzystania w przyszłości.

2. Nie pij soku jabłkowego na pusty żołądek. Może to prowadzić do rozstroju żołądka.

3. Rano lepiej pić naturalny sok. Nie jest to zbyt dobry produkt przed snem, ponieważ działa lekko orzeźwiająco.

4. Sok z jabłek żółtych i zielonych jest łatwiej tolerowany i bardziej odpowiedni dla osób o wrażliwym ciele niż napój z jabłek czerwonych.

5. Soku naturalnego nie należy dosładzać. Cukry owocowe i tak robią to znakomicie.

6. Sok jabłkowy bez miąższu pobudza apetyt. Sok z miąższem natomiast tłumi uczucie głodu.

7. Sok jabłkowy można pić jako napój jednoskładnikowy. Ale jeśli się znudzisz, możesz połączyć jabłka ze śliwkami, morelami, winogronami, marchewką.

8. Jabłka to niemal uniwersalna baza do soków owocowych, owocowo-warzywnych, owocowych i jagodowych.

Aleksandra
Edytor serwisu