Napoje wzmacniające układ odpornościowy

Napoje wzmacniające układ odpornościowy

 

Układ odpornościowy w ludzkim ciele pracuje nieustannie. Określa, które komórki są częścią ciała i są potrzebne do funkcjonowania systemów, a które nie. Oznacza to, że praca układu odpornościowego musi być stale podtrzymywana, aby zachować zdrowie. W tym celu należy stosować witaminy i minerały.

Dlatego dalej rozważymy przepisy na najskuteczniejsze napoje wzmacniające odporność oraz zwalczające wirusy i infekcje. Zastanowimy się również nad dobroczynnymi substancjami zawartymi w składzie napojów i ich wpływem na organizm.

Pomarańcza, grejpfrut i cytrusy

 

Koktajl z kilku owoców cytrusowych może zapewnić dzienne spożycie witaminy C. To z kolei nasyca organizm antyoksydantami, które chronią komórki przed negatywnymi czynnikami.

! Lekarze podają, że brak witaminy C w diecie może spowolnić tempo regeneracji tkanek i osłabić odpowiedź immunologiczną. Ten ostatni czynnik nie pozwoli organizmowi na szybkie wykrycie wirusów i infekcji i skuteczne radzenie sobie z nimi.

Do tej pory naukowcy nie znaleźli żadnych dowodów na to, że regularne przyjmowanie witaminy C może zmniejszyć ryzyko zarażenia się COVID-19. Mimo to naukowcy wykazali, że dodanie do diety pokarmów bogatych w ten składnik odżywczy przyspiesza proces regeneracji po zakażeniu koronawirusem. Jednak badania w tej dziedzinie trwają.

Jeśli zachorowałeś na przeziębienie, koktajl bogaty w witaminę C może złagodzić objawy i przyspieszyć proces gojenia. Ważne jest, aby ilość tego składnika odżywczego spożywana dziennie nie przekraczała 2000 miligramów.

Zdrowy koktajl cytrusowy zawiera następujące składniki odżywcze, które mogą poprawić funkcjonowanie układu odpornościowego:

  • potas i cynk – pochodzą z pomarańczy;
  • witamina A – występująca w grejpfrucie i pomarańczy;
  • witaminy B6 i B9 – obecne w kolorze pomarańczowym;
  • Witamina C – znajduje się w absolutnie wszystkich owocach cytrusowych.

Marchewka, Jabłko i Pomarańcza

Połączenie marchewki, jabłek i pomarańczy, zdaniem lekarzy, pomaga organizmowi chronić się przed chorobami zakaźnymi i poprawia odpowiedź immunologiczną organizmu na wirusy. Jabłka i pomarańcze dostarczają dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, natomiast marchewki dostarczają dużo beta-karotenu, który jest niezbędny do syntezy witaminy A, równie ważnej dla układu odpornościowego. Między innymi marchew zawiera witaminę B6, która jest niezbędna do wydajnej produkcji przeciwciał.

! Koktajle z jabłek, marchwi i pomarańczy również dostarczają organizmowi dużo energii. Przyspiesza to proces przebudzenia i dostarcza energii na cały dzień.

Imbir, Burak, Jabłko i Marchewka

Napój, który zawiera imbir, buraki, jabłko i marchew, wzmacnia system odpornościowy i łagodzi stany zapalne. Te ostatnie często pojawiają się w wyniku reakcji immunologicznej i wywołują kaszel, katar i inne nieprzyjemne objawy. Imbir, który ma działanie przeciwzapalne, może łagodzić, a w niektórych przypadkach nawet eliminować objawy przeziębienia lub grypy.

Sok pomidorowy

Aby sok pomidorowy poprawiał funkcjonowanie układu odpornościowego, musi być świeży. Aby to zrobić, musisz sam ugotować za pomocą sokowirówki, blendera lub zwykłego sita.

Naukowcy podają, że pomidory zawierają duże ilości witaminy B9. Spożywanie go z umiarem może zmniejszyć ryzyko infekcji. Jednocześnie produkt ten pozwala dostarczyć do organizmu magnez, który działa przeciwzapalnie i łagodzi objawy chorób.

Wśród innych składników odżywczych, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu odpornościowego zawartych w pomidorach, lekarze to m.in.:

  • potas;
  • witamina A;
  • witamina K;
  • witamina C;
  • witamina B6.

Pomidory, seler i kapusta

Kapusta jest głównym składnikiem wielu koktajli na bazie zielonych roślin. Zapewnia nie tylko przyjemniejszy smak, ale także nasyca napój składnikami odżywczymi. Pod tym względem napój zawierający pomidory i kapustę może znacznie poprawić funkcjonowanie układu odpornościowego. Jeśli dodasz do niego seler, który ma właściwości przeciwzapalne, otrzymasz koktajl, który może złagodzić i przyspieszyć przebieg każdej choroby.

Naukowcy kojarzą odpowiedni efekt z takimi składnikami odżywczymi, które składają się na napój, jak:

  • magnez;
  • mangan;
  • potas;
  • witaminy A, C, K, B6 i B9.

Kiwi i truskawki

Równie zdrowym napojem jest smoothie z kiwi i truskawki. Jest również bogaty w witaminę C. Aby uzyskać smaczniejszy smak, składniki te można również mieszać z mlekiem, które jest dobrym źródłem wapnia i witaminy D.

Ostatni przepis jest szczególnie istotny. Wynika to z faktu, że w dzisiejszym świecie wiele osób nie ma wystarczającej ilości „słonecznej” witaminy. Jednocześnie dodanie mleka do diety może zwiększyć ilość mleka w organizmie, co zmniejszy ryzyko rozwoju infekcji dróg oddechowych i chorób takich jak grypa i zapalenie płuc.

Aby w pełni wykorzystać napój kiwi i truskawki, zastąp mleko jogurtem greckim, który oprócz witaminy D dostarcza probiotyki. Zmniejsza to ryzyko rozwoju chorób zakaźnych i poprawia wchłanianie składników odżywczych.

Naukowcy twierdzą, że smoothie z jogurtu, truskawek i kiwi może zapewnić szereg wzmacniających odporność składników odżywczych. Obejmują one:

  • wapń;
  • mangan;
  • fosfor;
  • potas;
  • cynk;
  • witaminy B1, B6, B9, B12, C, D i K.

Mango i truskawka

Koktajl z mango i truskawki z mlekiem jest uważany za jedną z najlepszych zdrowych przekąsek. Do jego przygotowania wykorzystywane są głównie produkty mrożone, które zachowały swoje wartości odżywcze.

Truskawki, które zawierają witaminę C, są z powodzeniem uzupełniane przez mango, które jest bogate w witaminę E i zapewnia najskuteczniejsze wzmocnienie odporności. Jednocześnie najwyższą skuteczność tego napoju obserwuje się, gdy jest używany przez osoby starsze.

Ten koktajl zawiera:

  • mangan, potas i wapń;
  • witaminy A, E, D, C, B6 i B9.

miąższ arbuzowy

Arbuz jest uważany za dobre źródło witaminy C. Ale dodatkowo zawiera również argininę, która poprawia odpowiedź immunologiczną i zmniejsza ból mięśni, który często pojawia się w przypadku zarażenia grypą. Aby wzmocnić skuteczność tego produktu, można z niego zrobić koktajle z innymi owocami, takimi jak jabłka czy pomarańcze.

Sok z dyni

Wiele przepisów na sok z dyni zawiera dodatek cukru. Aby jednak ten produkt był bardziej użyteczny i przyjemny, ostatni składnik należy zastąpić musem jabłkowym. Jednocześnie do jego składu można dodać również mleko, aby poprawić korzystne właściwości napoju.

Powstały napój może nie tylko wzmocnić układ odpornościowy, ale także zapewnić szereg przydatnych właściwości, w tym:

  • zwiększona wytrzymałość kości;
  • normalizacja poziomu cholesterolu;
  • eliminacja objawów menopauzy;
  • przywrócenie normalnego funkcjonowania dróg moczowych;
  • poprawa jakości skóry i włosów;
  • zapewnienie zdrowia prostaty.

Pestki dyni są jednym z najlepszych źródeł cynku, który jest stosowany w wielu lekach na przeziębienie ze względu na jego zdolność do zmniejszania stanu zapalnego. Ze względu na tę cechę naukowcy niedawno zaczęli badać wpływ cynku na tempo leczenia COVID-19.

Kapusta, Sałata i Jabłka

Koktajle na bazie jabłek, sałaty i kapusty zawierają wiele składników odżywczych wzmacniających odporność. Mimo to jego skuteczność można zwiększyć dodając szpinak lub pietruszkę. W efekcie otrzymasz napój, który maksymalizuje działanie układu odpornościowego dzięki składnikom odżywczym takim jak:

  • żelazo, potas i mangan;
  • witaminy B9, C, K i A.

Wniosek

Przyrządzanie koktajli na bazie produktów bogatych w składniki odżywcze to najskuteczniejszy i najbezpieczniejszy sposób na wzmocnienie układu odpornościowego. Nie zapominaj jednak o innych metodach wzmacniania odporności, które obejmują higienę, dobry sen, utrzymanie równowagi wodnej i regularne ćwiczenia.

Źródła:

  1. Czy możesz ćwiczyć z przeziębieniem? (2019).
    lung.org/blog/can-you-exercise-with-a-cold
  2. Przeziębienia: Chroń się przed innymi. (2019).
    cdc.gov/features/rhinoviruses/index.html
  3. Czy to COVID-19, przeziębienie czy alergia sezonowa? (2020).
    health.clevelandclinic.org/is-it-covid-19-a-cold-or-seasonal-allergies/
  4. Czy mogę bezpiecznie ćwiczyć, gdy jestem chory? (2018).
    ucihealth.org/blog/2018/04/ćwiczenie-podczas choroby
  5. Laskowski ER. (2020). Czy mogę ćwiczyć, jeśli jestem przeziębiony? =
    mayoklinic.org/healthy-lifestyle/fitness/expert-answers/exercise/faq-20058494
Aleksandra

Edytor serwisu