Jakich witamin brakuje w drgawkach

Magnez jest niezbędny do regeneracji komórek. Jego brak prowadzi do pogorszenia napięcia mięśniowego, spadku energii życiowej. Wapń zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu mięśniowo-szkieletowego. Wraz z wiekiem jego ilość w organizmie gwałtownie spada, dlatego w celu zapobiegania zjawiskom konwulsyjnym zaleca się przyjmowanie specjalnych suplementów diety (suplementów biologicznie aktywnych).

Brak jednego lub więcej mikroelementów może powodować drgawki. A przyczyną niedoboru składników odżywczych jest niezbilansowana dieta, nadużywanie „twardych” diet lub nawyk podjadania fast foodów.

Ważne jest, aby nie nadużywać zdrowej żywności, aby zamiast niedoboru nie rozwinęła się hiperwitaminoza, co również negatywnie wpływa na zdrowie pacjenta.

Często przyczyną skurczów nóg jest brak tokoferolu lub witaminy E. Odpowiada za metabolizm komórkowy i jest naturalnym przeciwutleniaczem. Picie tokoferolu zalecane jest w leczeniu grzybic i grzybicy paznokci nóg, eliminowaniu drgawek i przywracaniu witalności. Dawkę witaminy E przepisuje lekarz. Zwykle zaczynają przyjmować witaminy w niewielkiej ilości, stopniowo zwiększając dawkę.

Brak potasu i wapnia jest częstą przyczyną skurczów nóg. Zwykle z ich niedoborem pacjenci zaniedbują takie przydatne produkty, jak:

  • Zieloni – koperek, pietruszka, zielona cebula, wodorosty (świeże lub marynowane), sałata zawierają magnez, żelazo i wapń;
  • Brokuły;
  • Mleko i produkty mleczne (kefir, twarożek, śmietana, fermentowane mleko pieczone, niesłodzony jogurt);
  • Gotowane “w mundurze” ziemniaki, ryby, banany i awokado – zawierają niezbędne dla organizmu potas i magnez;
  • Jajka (kurczak i przepiórka), czerwone mięso – bogate w witaminy niezbędne do utrzymania napięcia mięśniowego.

Uwaga!

Szczególnie ważne jest, aby spożywać w pełni osoby starsze, ponieważ z wiekiem proces metabolizmu, krążenia krwi i regeneracji komórek tkanek miękkich ulega spowolnieniu.

Pokarmy bogate w potas i wapń

Popularne kompleksy witaminowe na skurcze nóg

Zmieniając dietę, nie zawsze można zrekompensować niedobory witamin. Jest to szczególnie trudne dla mieszkańców regionów północnych, którym zimą trudno jest znaleźć świeże zioła, owoce i warzywa. Dlatego lekarze przepisują witaminy na skurcze nóg. Kompleksy apteczne zawierają szereg witamin i pierwiastków śladowych niezbędnych do wyeliminowania dyskomfortu.

Najpopularniejsze witaminy na skurcze nóg:

Uwaga!

Kompleksy witamin aptecznych są przepisywane wyłącznie przez lekarza po ustaleniu przyczyny skurczów nóg. Samoleczenie może prowadzić do progresji choroby ogólnoustrojowej wywołującej dyskomfort i rozwoju powikłań.

Leki

Leczenie farmakologiczne jest przepisywane w przypadku choroby ogólnoustrojowej i regularnego występowania skurczów nóg. Aby utrzymać napięcie mięśniowe, przepisuje się tabletki lub maść. Najczęściej lekarze zalecają:

  • Valparin – działa uspokajająco, rozluźnia mięśnie nóg;
  • Difenin – eliminuje skurcze mięśni;
  • Troxerutin – aktywuje obwodowy przepływ krwi;
  • Venarus – normalizuje krążenie krwi, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych.

Leki należy stosować ściśle według instrukcji lub recepty lekarza. Dodatkowo lekarz może zalecić noszenie specjalnych pończoch uciskowych. Taka bielizna poprawia mikrokrążenie krwi, minimalizując ryzyko wystąpienia drgawek.

Witaminy i odżywianie

Ważne jest utrzymanie równowagi witamin i minerałów w organizmie. W tym celu wzbogac codzienne menu o odpowiednie produkty. Taka dieta pomoże zaoszczędzić pieniądze potrzebne na zakup leków lub kompleksów witaminowych. Aby kontrolować swoją dietę, zaleca się prowadzenie „Dziennika żywności”, w którym pacjent będzie mógł notować spożywane w ciągu dnia pokarmy.

Poniższe zasady pomogą zapobiec występowaniu skurczów nóg:

  • Zgodność z reżimem picia – co najmniej 1,5-2 litry czystej wody niegazowanej należy pić dziennie, z wyłączeniem herbaty, kompotu i płynnej żywności;
  • Odmów picia mocnego alkoholu i napojów zawierających kofeinę (czarna herbata, kawa, cola, napoje energetyczne), ponieważ nie pozwalają one organizmowi na wchłanianie wapnia;
  • Jedz ułamkowo. Lepiej jeść małe posiłki 4-5 razy dziennie. Przyspieszy to wchłanianie składników odżywczych.

W zależności od niedoboru jakich witamin wywoływały drgawki, należy uwzględnić w swojej diecie:

  • Mięso, orzechy, żółtko jajka, suszone owoce, płatki zbożowe i czarny chleb – zrekompensują brak witaminy B;
  • Zieloni, wątroba, mleko – cholekalcyferol;
  • Soja, soczewica, dynia, nasiona – magnez;
  • Pomidory, papryka, cytryna, szczaw, kiwi, czarna porzeczka – witamina C;
  • Zieloni, orzechy włoskie, wszystkie rodzaje kapusty – witamina K;
  • Dzika róża, ostra czerwona papryka, winogrona – witamina P;
  • Zieloni, warzywa, słonecznik i oliwa z oliwek, nasiona – witamina E;
  • Ser, twarożek, kefir, mleko, sezam, ryby – wapń;

Uwaga!

Osoba potrzebuje 1000-1500 mikrogramów wapnia dziennie. Przy jej braku dochodzi do rozwarstwienia paznokci, wypadania włosów, obniżonej odporności, zmniejszonej pamięci i zmniejszenia lepkości krwi. Suplementy wapnia powinny być przyjmowane przez matki w ciąży, nastolatki i kobiety na diecie.

  • Arbuz, banany, suszone owoce i orzeszki ziemne – uzupełniają niedobór magnezu;
  • Cytryny, pomarańcze, grejpfruty i ziemniaki to potas.

Regularne występowanie skurczów w nogach to niepokojący objaw, w którym należy skonsultować się z lekarzem i poddać się kompleksowemu badaniu. Jeśli jednak przyczyną dyskomfortu jest niedobór witamin, łatwo go wyeliminować. Aby to zrobić, powinieneś jeść zbilansowaną dietę, zrezygnować ze złych nawyków i pić kompleksy multiwitaminowe dwa razy w roku.

Aleksandra

Edytor serwisu