Jak długo gotować fasolę: czerwona, biała

Jak prawidłowo ugotować fasolę


Czerwona fasola to niezastąpiony produkt do przyrządzania zup, sałatek, przekąsek. Charakterystyczną cechą fasoli jest wysoka zawartość białka. Ze względu na wysoką wartość odżywczą fasolę często spożywają sportowcy i po prostu ludzie starający się dobrze odżywiać. Białko roślinne jest w stanie całkowicie zastąpić białko zwierzęce. 
Dlatego fasolę często można znaleźć w dietach wegetariańskich. Aby fasola była smaczna, ważne jest przestrzeganie zasad gotowania. Zwróć szczególną uwagę na naczynia i czas gotowania. Podajemy przydatne zalecenia stosowane przez doświadczone gospodynie domowe.

Fasola zawiera dużo białka roślinnego. To drugi produkt pod względem zawartości aminokwasów (mięso na pierwszym miejscu). Stwierdzono, że tylko 100 gramów fasoli zawiera 20 miligramów kwasu askorbinowego. Istnieje duży zestaw witamin – B1, B2, PP.

Dzięki bogactwu składników odżywczych fasola poprawia kondycję skóry. Po obróbce cieplnej zachowane są wszystkie użyteczne właściwości. Zawartość kalorii w czerwonej fasoli wynosi 292 kcal.

Przygotowanie fasoli

Sprawdź najpierw datę ważności. Jeśli kupiłeś artykuły spożywcze w opakowaniach, sprawdź datę produkcji wskazaną przez producenta. Fasola, która leży przez ponad rok, prawdopodobnie wyschła. Wyglądają nieatrakcyjnie i pozostają jędrne po długim okresie gotowania. Przejdź przez ziarna. Wyrzuć zepsutą fasolę – pomarszczoną lub suchą. Spłucz pod bieżącą wodą.

Sekretem przygotowania smacznej i zdrowej fasoli jest wstępne moczenie. Staraj się tego nie przegapić. Namoczona fasola gotuje się znacznie szybciej. Zaoszczędzisz około kwadransa. Dodatkowo woda częściowo rozpuszcza oligosacharydy – te właśnie substancje powodujące wzdęcia.

Istnieje opinia, że ​​namoczona fasola traci substancje antyodżywcze – związki chemiczne, które utrudniają przyswajanie składników odżywczych. Wszystkie rośliny strączkowe zawierają kwas fitynowy, który zaburza wchłanianie żelaza, magnezu, wapnia.

Metody moczenia fasoli

  1. Powolny sposób . Fasolę zalewa się zimną wodą i umieszcza w chłodnym miejscu na około dzień. Na szklankę ziaren potrzebujesz 5 szklanek czystej wody. Zaletą tej metody jest zniknięcie nieprzyjemnych następstw pojawiających się po zjedzeniu roślin strączkowych.
  2. Szybki sposób . Jeśli nie ma czasu na zbyt długie moczenie, napełnij garnek suchą fasolą i zalej czystą wodą. Stosunek ziaren do cieczy nie różni się od metody zimnej. Umieść naczynie na płycie grzejnej. Po ugotowaniu pozostaw na 2 lub 3 minuty. Wyjmij garnek z pieca. Przykryj i pozostaw do zaparzenia na godzinę.

Notatka! Po namoczeniu lub ugotowaniu wielkość ziaren wzrasta kilkakrotnie. Wybierz duże naczynia.

Jak długo gotować fasolę

Średni czas gotowania roślin strączkowych wynosi od pół godziny do półtorej godziny. Lepiej jednak sprawdzić gotowość za pomocą improwizowanych środków. Wyjmij fasolę z wody jakiś czas po zagotowaniu wody. Połóż się na płaskiej powierzchni i spróbuj zmiażdżyć. Możesz użyć sztućców, takich jak widelec. Gotowe ziarna są miękkie i łatwo się rozdrabniają. Jeśli fasola jest chrupiąca, odstaw na chwilę na wolnym ogniu. Sprawdzaj gotowość co 10 minut.

Gotowanie fasoli na kilka sposobów

Nie jest konieczne ścisłe przestrzeganie proporcji między zawartością stałą i płynną w naczyniach. Najważniejsze, że ziarna są całkowicie pokryte wodą. Istnieje powszechne błędne przekonanie, że sól kuchenna sprawia, że ​​fasola jest twarda i twarda. W rzeczywistości przed gotowaniem można dodać niewielką ilość soli. Aby fasola pachniała, dodaj swoje ulubione przyprawy.

Jeśli Twój przepis wymaga dodania produktów o dużej zawartości kwasu – pomidorów, soku z cytryny lub wina – zrób to po ugotowaniu fasoli. W przeciwnym razie pozostaną solidne. Ugotowaną fasolę można przechowywać przez 4 dni w niskiej temperaturze. Najlepsza jest lodówka. Zaleca się przechowywanie gotowych ziaren w małych plastikowych pojemnikach z zamykanymi pokrywkami.

Jak gotować fasolę w rondlu

Najpopularniejszy sposób na gotowanie fasoli. Wodę spuść natychmiast po namoczeniu. Opłucz fasolę pod bieżącą wodą i włóż do rondla. Wlej wodę, aby całkowicie przykryć zawartość. Po ugotowaniu dodaj łyżkę oleju roślinnego (odpowiednia jest oliwa z oliwek lub olej słonecznikowy). Czas gotowania to około godziny. Ziarna nie muszą być mieszane podczas gotowania. Nie przykrywaj naczynia pokrywką. Pamiętaj, aby uzupełnić wodę, gdy zacznie się gotować.

Gotowanie w multicookerze

Fasolę wcześniej wypłukać pod bieżącą wodą. Napełnij miskę urządzenia czystą fasolą. Napełnij wodą, aby przykryć zawartość. Następnie zamknij pokrywę i wybierz tryb „Gaszenie”. Ustaw minutnik na 1,5 godziny lub więcej. Po godzinie sprawdź miękkość ziaren. Jedną fasolę wyłowić z wody i zmiażdżyć widelcem. Jeśli miazga jest miękka, wyłącz urządzenie. Jeśli fasola jest chrupiąca po zmiażdżeniu, gotuj jeszcze przez kilka minut. Następnie ponownie sprawdź gotowość.

Gotowanie w szybkowarze

Napełnij szybkowar czystą fasolą. Napełnij wodą. Upewnij się, że miska jest tylko w połowie pełna, ponieważ ziarna rosną podczas gotowania. Zamknij pokrywkę i umieść urządzenie na dużym ogniu. Kiedy para zacznie wydobywać się, zmniejsz ciepło. Czas gotowania 10-15 minut. Nie spiesz się, aby otworzyć szybkowar po ugotowaniu fasoli. Odczekaj około pół godziny, aż para ulotni się.

Przydatne porady

  • Białej fasoli nie trzeba wcześniej moczyć.
  • Ziarna są solone 10 minut przed końcem gotowania, ponieważ sól spowalnia czas gotowania.
  • Do namaczania używaj dużych sztućców – ziarna stają się większe.
  • Fasola może ciemnieć podczas duszenia. Dlatego nie przykrywaj patelni pokrywką.
  • Latem namoczone ziarna umieszcza się w komorze lodówki.
  • Nie jedz niedogotowanej fasoli, ponieważ zawiera ona szkodliwe substancje.
  • Wrzuć sól na początku gotowania, jeśli potrzebujesz całej fasoli.
  • Jeśli chcesz ugotować kruchą fasolę, pod koniec gotowania dodaj sól do wody.
  • Kiedy fasola jest mieszana, gotują się. Tak powstają puree ziemniaczane i pasztet.
Aleksandra
Edytor serwisu